fredag 27. august 2010

Sykt barn...

Å vurdere hvor sykt barnet sitt er, kan være vanskelig. Yngstemann trenger i tillegg ta hensyn til hva han skal bruke kreftene sine på og om det trengs maskiner/medisiner for å forebygge/unngå for værring. Han er inne i sin andre forkjølelse i August. Første runde var mens det var SFO hele dagen, og større mulighet for å ta hensyn til pusten. Skolehverdagen begrenser mer. Har derfor valgt å holde ham hjemme et par dager.

Første dagen mottok han beskjeden med krisestemning. Han var bestemt ikke syk og skulle på skolen. Det er jo et positivt tegn. Andre dagen proklamerte han selv at han var syk og måtte være hjemme. Jeg gjorde meg to betrakninger denne dagen. For det første at han slet mere med å få til effektive host, og helt tydelig ikke var i form. Det andre jeg merket meg var at han nok hadde funnet det ganske koselig å være hjemme alene med mamma /pappa.

Vaner etableres tidlig. Derfor har jeg et bevisst forhold til å hjelpe barna mine til å etablere gode og hensiktsmessige vaner tidlig. Så i går prøvde jeg å ikke gjøre det SUPERkoselig å være hjemme. Missforstå meg rett. I dag mente han at han nok måtte ta en "sykedag" til. Jeg vurderte at formen var bedre, og sendte ham på skolen med beskjed om at han blir hentet etter lunch. Han trenger da å ligge litt på pustemaskinen (BIPAP) sin og få hjelp til å hoste opp slim etterpå.

Siden yngstemann er mere utsatt for å være syk, prøver jeg nå å etablere vaner som sikrer ham minst mulig fravær likevel. Husker selv at jeg måtte prøve å gå på skolen, for heller å komme hjem igjen hvis det ikke gikk. Så får vi se om jeg tok det rette valget når jeg henter ham på skolen i dag...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar