torsdag 13. mai 2010

Resurssterke foreldre.



Jeg er av ulike fagpersoner mange ganger blitt fortalt at: "Vi er resurssterke foreldre"... Jeg vet det er godt ment. Det er positivt å bli beskrevet som det. Burde vel egentlig udelt føle det som noe hyggelig! Men...hvor mange foreldre blir vanligvis erklært resurssterke??? Det er ordet resurssterk som jeg har dvelet ved mange ganger. Hva betyr det egentlig? For meg ble det til slutt ett krav om å klare alt; finne løsninger, være kreativ, være sterk og utholdende, være imøtekommende osv. ...i alle typer settinger. Det ble utrolig krevende å passe inn i betegnelsen.

Jeg skjønner nå at det jeg trengte var konstruktive tilbakemeldinger på hva jeg gjorde bra. Da blir en egenskap konkret og myntet på her og nå situasjonen, uten å gi ytterligere krav. Det hadde bare vært godt. Det er utrolig krevende å forventes være resurssterk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar